Sebastian Crucianu între cadre de film și fire de ață

Există creatori care cos haine și există creatori care cos povești. Sebastian Crucianu face parte din a doua categorie. În universul său estetic, fiecare fir de broderie este o replică nespusă, fiecare siluetă – un cadru rupt dintr-un film de autor.

Inspirat de cinematografia avangardistă, pasionat de manipularea suprafețelor textile și obsedat frumos de detalii, Sebastian își construiește colecțiile ca pe niște universuri paralele, unde moda devine un limbaj vizual între realitate și reverie.

L-am întâlnit la scurt timp după Gala UAD, unde colecția sa „Sous l’œil” a atras atenția printr-o estetică îndrăzneață și o finețe aproape dureroasă. Am vorbit despre filme, despre siluete care refuză convențiile, despre competiții internaționale și despre rostul broderiei într-o lume în care totul pare să se miște prea repede.

Într-un dialog sincer și fără artificii, Sebastian ne-a vorbit despre ce înseamnă să creezi cu sens, într-o lume a imaginii care se mișcă rapid.

 

Despre începuturi și inspirație

1. Cum a început povestea ta cu designul vestimentar? Ce te-a atras inițial către această lume?

Povestea mea nu a început în mod direct cu design vestimentar, ci cu alte forme ale artei. Pictură, desen, dans, teatru, sunt câteva dintre disciplinele pe care le-am practicat de-a lungul copilăriei. Am ales designul vestimentar deoarece e singura formă de artă care, din punctul meu de vedere, înglobează toate celelalte tipuri de expresie artistică.

2. Care sunt primele amintiri sau experiențe care ți-au influențat pasiunea pentru modă și textile?

Primele „exerciții” vestimentare pe care le făceam eu când eram copil erau prin joaca cu păpușile. Bunica mea, fiind o bună croitoreasă, îmi făcea mini-colecții pentru păpuși, deci, similar procesului pe care îl urmăresc acum, de la idee până la produs.

3. Ce te motivează să explorezi tehnici precum broderia manuală și imprimarea digitală?

Am o pasiune profundă pentru manipularea suprafețelor textile, pentru diverse tehnici de suprapunere, și poate de aici mi se trage și nevoia permanentă de a explora aspecte ce țin de broderie sau imprimare digitală.

Despre procesul creativ și colecția „Sous l’œil”

4. Povestește-ne despre colecția ta „Sous l’œil”. Cum ai ajuns să te inspiri din cinematografia avangardistă?

Am ales această tematică din pasiunea mea pentru cinematografie. Încă din copilărie, am avut norocul ca părinții mei să aibă deschidere pentru astfel de filme. În vara anului 2024, am avut șansa de a face un internship în cadrul brandului Murmur. Andreea Bădală și Vincențiu Măgearu, care reprezintă inima brandului, sunt adevărați cinefili, și în permanență jonglam cu citate din diverse pelicule, iar lucrul ăsta m-a canalizat mai mult către alegerea temei de licență.

5. Cum ai integrat în designul tău elementele specifice regizorilor precum Gaspar Noe sau Quentin Tarantino?

Am făcut un soi de radiografiere a costumațiilor personajelor din peliculele regizorilor. Am ajuns la concluzia că multe personaje poartă costume masculine clasice, cămăși simple, și de aici am dezvoltat aceste idei până am ajuns la colecția finală.

6. Ce înseamnă pentru tine „manualitatea” în modă și cum o păstrezi vie în lucrările tale?

Pentru mine manualitatea înseamnă adăugarea unui plus de valoare unui produs. Prin simplul fapt că toate broderiile mele sunt realizate manual, ceea ce înseamnă că 2 produse nu vor fi niciodată identice, consider că produsele pe care le realizez devin speciale și valoroase.

7. Cum alegi cromatica și detaliile când creezi o colecție? Ai o metodă sau totul vine intuitiv?

Nu cred în rețete, ci mai degrabă cred în intuiție. Deseori trec prin zeci de variante cromatice până ajung la cea mai satisfăcătoare.

Despre provocări și experiențe profesionale

8. Ai fost implicat în numeroase competiții și proiecte internaționale, cum ar fi The Link – Cannes. Cum te-au ajutat aceste experiențe să crești ca designer?

Aceste experiențe nu doar că m-au obligat să ies din zona de comfort, majoritatea competițiilor având tematici propuse, ci au reușit să trezească un spirit competitiv (nu într-un mod nociv), pe care nu știam că îl dețin. De asemenea, experiențele Romanian Fashion Week – Academia Competition și The Link Contest, au confirmat că acesta este drumul pentru care eu am cea mai mare deschidere.

9. Care a fost cea mai mare provocare pe care ai întâmpinat-o până acum în cariera ta?

Poate suna pueril, dar pentru mine cel mai greu lucru întâmpinat până acum e dorul de casă. Fiind într-un domeniu care în permanență își mută locația, mi-a fost greu să accept că voi ajunge din ce în ce mai greu acasă. Este o provocare cu care încă mă lupt, dar sunt convins că voi trece cu brio acest test al vieții.

10. În ce fel îți influențează voluntariatele și internship-urile modul în care îți dezvolți colecțiile?

Cred că văzând zeci de colecții, fie în producție, fie în prezentări, am facilitat procesul de gândire a unei colecții. Am înțeles ce tip de produs e plăcut de public, am înteles ce implică producția unei colecții, iar de aici am dobândit un oarece know-how când vine vorba de dezvoltarea unei colecții, lucru care s-a adăugat cunoștințelor mele dobândite de-a lungul facultății. Internship-ul meu la Murmur m-a disciplinat și m-a făcut să înțeleg cum se ajunge de la o idee la o colecție finală, în doar câteva luni.

Despre comunitate și industria modei

11. Cum vezi scena actuală a modei românești? Ce rol crezi că au tinerii designeri în evoluția acesteia?

Scena actuală a modei românești e cât se poate de reală și fresh. Toate festivalurile la care am participat au fost organizate impecabil, iar acest lucru nu poate decât să mă bucure. Iar pentru noi, tinerii designeri, este reconfortant să știm că mereu suntem puși în cele mai bune lumini, și pentru asta suntem extrem de norocoși.

12. Ce înseamnă pentru tine să fii activ pe scena fashion – participarea la evenimente, colaborări, promovare online?

12. Aici mă întorc la întrebarea precedentă. E un adevărat privilegiu să am parte de oportunitățile acestea, și mă bucur că există zeci de direcții în care fiecare tânăr artist poate merge în România.

Viitor și planuri

13. La ce proiecte lucrezi în prezent? Ce ne poți spune despre viitoarele tale colecții?

Tocmai ce am trecut de admiterea pentru Masterat, si in urmatoarea perioada mă voi focusa pe conturarea colecțiilor viitoare. Aștept și următoarele competiții pentru tinerii designeri. De asemenea, pe perioada verii voi lucra la București unde voi continua colaborarea cu Murmur.

14. Cum vezi evoluția ta ca designer în următorii 5 ani?

⁠Îmi doresc ca peste 5 ani să fi căpătat mai multă experiență, și să continui activitatea atât în plan local, cât și în plan internațional. Nici eu nu știu ce îmi rezervă viitorul, și sunt super curios să aflu!

15. Ai vrea să explorezi și alte ramuri ale designului, poate accesorii sau colaborări interdisciplinare?

Îmi doresc foarte mult să proiectez încălțăminte, deja am avut câteva prototipuri realizate pentru lucrarea de licență, însă nu am avut timpul necesar să le duc până la capăt. O altă sferă pe care aș vrea să o explorez este cea a accesoriilor pentru cap, și deja am realizat câteva pentru colecțiile mele prezentate la Romanian Fashion Week și Evenimentul UAD Fashion.

Sebastian Crucianu e parte dintr-o generație care nu se teme să exploreze, să încetinească ritmul și să recupereze sensul într-un gest manual, într-o broderie atent construită, într-un cadru imaginar inspirat din cinema. El nu creează pentru tendințe, ci pentru emoție.
Și poate tocmai de aceea, moda lui rămâne — între cadre de film și fire de ață.

Credite Foto: Adalbert Dohotariu
Model: Loli Lucaciu